Selasa, 7 Jun 2011


x keNaL maKa x cinTa

assalamualaikum....
selamat berkenalan ye... heheheh.. selalu kita dengar istilah "x kenal maka x cinta", so x sedap rasanya kalau x berkenalan.. senang cter, saya ni tuan kepada si keldai,huhu;juga seorang hamba Allah yg bermusafir di dunia ini, n pd bila2 masa saje akan pulang ke tempat asal,tapi sebelum pulang,saya nak gak menjadi seorang hamba yg btol2 bertakwa kpdNya,stidak2nya hamba yg berusaha ke arah itu...


bercerita sal blog????!! saya sebenarnya memang baru lam blogging ni,hehe,memang budak baru blaja la katakan,p saya nak mencuba,rasanya xsalah kot,kan2?? oh ya!!


"إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى" ade apa ngan hadis ni??!! hehe,
(Sesungguhnya setiap amalan perbuatan adalah ikut hadis tu,stiapperbuatan mula
dinilai mengikut niat. Setiap orang dinilai dengan ngan niat,so saya pun nak belaja2
niatnya.) niat gak lam setiap perbuatan saya
Riwayat al-Bukhari dan Muslim supaya stiap yg saya buat, ada


tujuannya dan bukan maen hentam je nak buat apa sehinggakan tiada hasil lam perbuatan saya... kalian pun leh cuba gak,belaja niat lam setiap perbuatan kita sebab itulah yang dituntut dan terbaik, lau x, kenapa sampai lam hadis ditekankan,diperkatakan sal niat...hehe... xgitu??? sal niat lak, niat saya lam blogging ni adlah tuk berkongsi apa yg saya ada ngan kalian,maybe x banyak tapi "berkongsilah walaupun 1 ayat",sebab lau nak tunggu cukup,perfect,bagus,pe lagi??,pe2 je yg sewaktu ngannya,rasanya xseorang pun kat atas muka bumi ni mampu nak berkongsi sebab manusia itu xperfect,btol x??? lu salah, ckap ae... p ade gak orang tanya, salunya bila kita niat kan,bila da lama cket,ckeeeeeeeeeeet je,kita da lupa da niat asal kita,atau ngan kata mudah,pe yang kita lakukan xselari,menyeleweng ngan pe yang kita niatkan pada awalnya... stuju2x!!! sebab ape,sebab kita kan manusia, istilah manusia itu sendiri datangnya drpd istilah arab yang bermaksud lupa,so xhairan la lau bila2 masa je niat kita boleh berubah... "abis tu,baik xyah niat ,sebab akan berubah gak niat tu nanti!!" tengok tu,ni msti terlalu ikutkan perasaan... Islam tu menyeluruh, bila ada kelemahan,ada cara2 tertentu yang disarankan Islam tuk atasi benda tu... indah kan Islam,kan2x!! lam kes ni,cara yg disarankan 'baikilah niat kamu sebelum,semasa dan selepas buat sesuatu'... Insyaallah ngan praktikkan cara ni,niat kita sentiasa terjaga...


rasanya setakat tu dulu perkenalan kita ye,nanti kita akan lebih kenal lagi bila kita bkongsi apa2 yg kita ada k... wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...